De gezondheidsvoordelen van biologische quinoa

Quinoa is een graangewas, die voornamelijk voor de eetbare en zeer voedzame zaden van de plant wordt gekweekt. Het is een interessant feitje dat The Food and Agricultural Organisation van de Verenigde Naties (FAO) het jaar 2013 officieel tot "The International Year of the Quinoa" uitriep, vanwege de hoge voedingswaarde, biodiversiteit en de bijdrage aan de wereldwijde voedselzekerheid.

Net als veel gedomesticeerde plantensoorten, is quinoa verkrijgbaar in verschillende kleuren en vormen als gevolg van genetische aanpassingen en omgevingsfactoren. De zaad komt het meest voor in de kleuren wit, rood en zwart. De voedingswaarde verschilt niet echt per kleur, maar ze kunnen onafhankelijk natuurlijk wel een rol spelen in het verbeteren van het uiterlijk van overheerlijke gerechten.

Quinoa is de laatste jaren enorm populair geworden in gezondheidskringen vanwege het gebrek aan gluten en de overvloed van proteïne en gezonde vetzuren. Laten we eens in de details duiken van een aantal van de gezondheidsvoordelen van dit superzaadje.

Rijk aan vezels

Quinoa bevat meer vezels dan de meeste granen, waardoor het een perfecte vervanger is. Per 100 gram bevat quinoa tussen de 10 en 16 gram vezels. Hoewel slechts 1,5 gram hiervan uit oplosbare vezels bestaat, helpt het nog steeds bij het ondersteunen van een gezonde darmwerking en een gezond gewicht en het kan bijdragen aan het verlagen van het cholesterolniveau.

Krachtige bron van proteïne

Aminozuren zijn moleculen die fungeren als de bouwstenen voor proteïne in het menselijk lichaam. Quinoa bevat alle essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf kan produceren. 170 gram quinoa bevat flink wat proteïne, namelijk 8 gram.

Een krachtpatser als het gaat om mineralen

Mineralen zijn onmisbaar voor veel lichamelijke functies en een optimale gezondheid. Quinoa is rijk aan:

Magnesium: Helpt bij proteïnesynthese, spier-en zenuwfunctie en de productie van energie.

Kalium: Nodig voor correct functioneren van alle lichaamscellen.

IJzer: Fundamenteel bestanddeel voor bloed- en spiercellen.

Zink: Ondersteunt groei, de aanmaak van proteïne en helpt bij de wondgenezing.

Extreem rijk aan antioxidanten

Deze stoffen helpen bij het voorkomen van DNA-beschadiging, veroorzaakt door vrije radicalen door ze te neutraliseren. Van bijna alle granen en legumes bevat Quinoa de meeste antioxidanten.