De gezondheidsvoordelen van kokossuiker

We zijn ons allemaal bewust van de verwoestende effecten op onze gezondheid van een teveel aan suiker. Gewichtstoename, verhoogd cholesterol, gaatjes en hartproblemen zijn slechts enkele gevaren van de stof. Het kan echter niet worden ontkend dat zoete smaken natuurlijk erg lekker zijn en de ervaringen van het eten kunnen verbeteren.

Zoetigheid hoeft echter niet altijd slecht voor ons te zijn; bij matig gebruik kan het zelfs onze gezondheid en energieniveau verbeteren. Neem bijvoorbeeld kokossuiker. Dit alternatief is gemaakt van het sap van de Arenga suikerboom en biedt veel meer dan slechts een zoete smaak.

Bevat kalium

Hoewel kokossuiker geen extreme hoeveelheid van deze elektrolyt bevat, voegt het nog steeds een gezond element toe aan een mogelijke zoetstof. Gezondheidsvoordelen van kalium zijn onder meer een versterkte spierkracht.

Zink en calcium

Een ander voordeel van kokossuiker is dat het relatief grote hoeveelheden bevat van deze twee mineralen. Het essentiële sporenelement zink wordt geassocieerd met de immuunfuncties en de correcte groei en het onderhoud van het lichaam. Het macro-mineraal calcium is onmisbaar voor een groot aantal lichaamsfuncties, waaronder het functioneren van het hart, de spieren en zenuwen.

Inuline

Kokossuiker bevat inuline, wat een vezeltype is. Inuline draagt mogelijk bij aan het vertragen van de opname van glucose en zorgt ook voor een lagere glycemische index van kokossuiker, maar het werkt ook als prebiotisch middel, wat betekent dat het ondersteunt bij het kweken van nuttige bacteriën in de darmen.