De gezondheidsvoordelen van lijnzaad

Lijnzaad barst met een groot aantal voedingsstoffen die ons kunnen beschermen tegen het risico op verschillende ziekten. Lijnzaad bevat ongelooflijk veel vitaminen, mineralen, vezels en gezonde essentiële vetzuren. Er bestaat bewijs dat lijnzaad mogelijk kan helpen om beroertes, diabetes en zelfs hartaandoeningen te voorkomen.

Omega-3 inhoud

De Omega-3 vetzuren die in lijnzaad aanwezig zijn, staan bekend als alfa-linoleenzuur (ALA) en deze zuren maken meer dan de helft uit van het totale vetgehalte van het voedsel. 168 gram lijnzaad bevat een gigantische hoeveelheid Omega-3's, namelijk 38.325mg. ALA is een antioxidant die het lichaam ondersteunt bij het vernietigen van vrije radicalen die bijdragen aan ziektes en ouder worden.

Lijnzaad bevat fosfor

Fosfor draagt op essentiële wijze bij aan groei in het lichaam en helpt bij het behoud van onze botten en tanden. Het is in grote hoeveelheden aanwezig in het lichaam en ondersteunt ook bij de stofwisseling en het energieniveau. Een gebrek aan fosfor in het dieet kan zich uiten in tandbederf, angst, gewrichts- en spierpijnen en concentratieproblemen. Een manier om deze problemen te vermijden, is lijnzaad te gebruiken die maar liefst 1079mg fosfor bevat per portie van 168 gram, wat meer dan genoeg is om aan onze dagelijkse behoeften te voldoen.

Ideaal voor gezonde botten

Lijnzaad bevat 438mg calcium per 168 gram, wat iets minder is dan de helft van onze dagelijkse behoefte om gezond te blijven. Het lichaam heeft calcium nodig om de botten sterk en gezond te houden. Calcium is het meest overvloedige mineraal in het lichaam en speelt ook een belangrijke rol in cel signalering, samentrekken van de spieren en de zenuwfunctie.

Levert uitmuntende hoeveelheden thiamine

168 gram van dit superfood voorziet ons lichaam met 2,8mg thiamine, ook bekend als vitamine B1, wat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid overschrijdt. Thiamine speelt een essentiële rol in het functioneren van de spieren, de elektrolytstroom en spijsvertering.