De gezondheidsvoordelen van chia zaden 

Chia zaden zijn caloriearm en extreem voedzaam, waardoor ze een populaire en gezonde aanvulling zijn in ontelbare gerechten en recepten. Deze zaden komen uit Mexico en hebben een lange gebruiksgeschiedenis onder de lokale bevolking die de zaden waardeert vanwege de gezonde eigenschappen. De zaden bevatten allerlei vitaminen, mineralen en vetten die onze lichamen nodig hebben om zo gezond mogelijk te kunnen zijn.

Een vezelrijk product

Chia zaden zijn een geweldige aanvulling op veel ontbijtproducten, zoals haver en granen, om het spijsverteringsstelsel op gang te helpen in de morgen, waardoor constipatie en blokkades voorkomen worden. Vezels dragen ook bij aan het voeden van de vriendelijke bacteriën in de darmen. Het is aangetoond dat de gezondheid van de darmen invloed heeft op onze algemene gezondheid, zelfs onze geestestoestand, dus het is belangrijk goed voor je buik te zorgen.

Uitmuntende bron van proteïne

Chia zaden bestaan voor 14% uit proteïne en bevatten ook een indrukwekkende hoeveelheid aminozuren, die samenwerken om proteïne op te bouwen in het lichaam. Als je chia zaden toevoegt aan smoothies, bijvoorbeeld na het sporten, of ze bovenop biologische salades strooit, zullen ze het lichaam op fantastische wijze van proteïne voorzien.

Geweldig voor gezonde botten

30 gram chia zaden levert maar liefst 27% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fosfor en 18% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Deze essentiële mineralen zijn allebei onmisbaar voor de gezondheid van onze botten en werken samen om ze te onderhouden. Ongeveer 85% van de fosfor in het lichaam kan worden gevonden in de botten en de tanden. Daarnaast zijn onze botten de belangrijkste opslagplaatsen voor calcium in het lichaam.

Chia zaden leveren antioxidanten

Deze zaden bevatten veel antioxidanten die helpen de aanwezige gezonde vetten erin te behouden.

Rijk aan mangaan

28 gram van deze kleine voedingsbommetjes is goed voor 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan. Dit mineraal is ook belangrijk voor gezonde botten en de skeletstructuur. Het draagt bij aan het correct functioneren van de schildklier en helpt bij de absorptie van calcium.